Chiptuning Twojego auta – zanim się zdecydujesz

Czym jest chiptuning?

Chiptuning zajmuje się zmianą lub modyfikacją kasowalnego i programowalnego układu pamięci przeznaczonego wyłącznie do odczytu w elektronicznej jednostce sterującej (ECU) samochodu lub innego pojazdu. Wszystko w celu osiągnięcia lepszej wydajności, bez względu na to, czy jest to większa moc, czystsze emisje lub lepsza efektywność zużycia paliwa. Producenci silników na ogół stosują konserwatywną elektroniczną mapę jednostek sterujących, aby umożliwić indywidualne zmiany silnika. Pojazdy ze zmienioną elektroniczną jednostką sterującą mogą być bardziej wrażliwe na jakość paliwa i harmonogramy serwisowe.

Skąd wziął się chiptuning?

Pierwszych chiptuningów dokonywano już w latach 80. i 90. ubiegłego wieku za pomocą ówczesnych komputerów z silnikiem. Dzisiaj określenie „chiptuning” może być mylące, ponieważ ludzie często używają go do opisywania strojenia ECU, które nie wymaga wymiany chipa. Nowoczesne elektroniczne jednostki sterujące można dostroić, aktualizując oprogramowanie za pomocą standardowego interfejsu, takiego jak Diagnostyka pokładowa. Ta procedura jest zwykle nazywana strojeniem jednostki sterującej silnika lub elektroniki. Elektroniczne jednostki sterujące są stosunkowo niedawnym dodatkiem do samochodów, który pojawił się po raz pierwszy pod koniec lat siedemdziesiątych.

Na co pozwala chiptuning?

Elektroniczna jednostka sterująca w nowoczesnym samochodzie, wraz z zaawansowaną technologią silnika, pozwala kontrolować wiele aspektów działania silnika, takich jak czas zapłonu i wtrysk paliwa. Elektroniczna jednostka sterująca może również sterować przepustnicą (układ przeniesienia napędu), synchronizacją zaworu grzybkowego, regulacją doładowania (w silnikach z turbodoładowaniem), układem przeciwblokującym, automatyczną skrzynią biegów, regulatorem prędkości (jeśli jest w wyposażeniu) i układem elektronicznym.

System kontroli stabilności

Wzrost wydajności osiąga się przez dostosowanie zapłonu. Różne terminy mogą skutkować lepszą wydajnością. Jednakże, aby poradzić sobie z zaawansowanym timingiem, trzeba uruchomić benzynę wysokooktanową, aby uniknąć wybuchu lub pingowania przed zapłonem. Producenci projektują to w określonym czasie, co może odpowiednio ograniczać wydajność.

Chiptuning to innymi słowy zmiana map paliwa zgodna ze współczynnikiem stechiometrycznym dla spalania benzyny, co może również spowodować wzrost wydajności silnika. Większość producentów dostraja optymalną emisję (bogatą w działanie, aby chronić katalizator) i zużycie paliwa, co może ograniczyć wydajność.

Na czym dokładnie polega chiptuning?

Innym powodem zmiany mapy elektronicznego układu sterowania jest obecność w pojeździe modyfikacji silnika, ssania lub wydechu. Te „przekręcane” modyfikacje zmieniają sposób przepływu paliwa, często powodując zmianę stosunku powietrza do paliwa. Bez ponownego mapowania tabel paliwowych niektóre zyski wydajności z modyfikacji mogą nie zostać zrealizowane.

Źle wyregulowana elektroniczna jednostka sterująca może spowodować obniżenie osiągów, własności jezdnych, a nawet może spowodować uszkodzenie silnika.

Najczęstszym sposobem „uaktualnienia” elektronicznego urządzenia sterującego jest użycie albo wtyczki modułów, jak wspomniano powyżej, albo użycie specjalistycznego tunera, który użyje narzędzia On Board Diagnostics Flash. Urządzenia te zazwyczaj podłącza się do portu diagnostycznego, chociaż w niektórych przypadkach przeprogramowanie odbywa się bezpośrednio na płytce drukowanej. Mapy są dostarczane przez tunery.

Alternatywą dla modyfikacji wbudowanego układu scalonego jest dodanie urządzenia zewnętrznego, często zwanego strojeniem tuningowym. Skrzynie tuningowe działają poprzez podłączenie do niektórych istniejących czujników w silniku i manipulowanie sygnałem, który wysyłają do kalkulatora samochodu. Liczba przechwytywanych sygnałów czujnika różni się w zależności od producenta tunera. Ogólnie rzecz biorąc turbiny z turbodoładowaniem będą manipulować sygnałem ciśnienia paliwa, a skrzynie tuningu z turbodoładowaniem przechwycą sygnał ciśnienia doładowania. Zaletą zewnętrznych skrzynek tuningowych jest to, że można je łatwo wyjąć, aby przywrócić pojazd do normy i nie pozostawiają żadnych śladów użytkowania.

Chiptuning pozwala na zwiększenie mocy silnika (nawet o 40% w przypadku silników wolnossących i 60% w przypadku silników doładowanych) oraz przede wszystkim na zmniejszenie zużycia paliwa. Powinien być jednak wykonany przez fachowca, ponieważ w przeciwnym razie grozi on poważnymi konsekwencjami – nie tylko nie da wówczas pożądanych efektów, ale może nawet skrócić żywotność silnika. Profesjonalny chiptuning w bezpieczny sposób poprawia moc pojazdu, poprawia również moment obrotowy, a przede wszystkim umożliwia optymalne oszczędności na paliwie, a to wszystko w bezpieczny dla danego egzemplarza sposób. Takie działanie nie tylko wówczas nie skraca żywotności silnika, ale może go nawet wydłużyć.

Niewszystkie silniki są podatne na chiptuning. Wśród popularnych wymienić można 3.0 V6 TFSI i 3.0 TDI w Audi A6, A8 i Q7, czy 2.0 d 163 KM i 3.0 d w BMW serii 3, serii 5, serii 7 oraz X3 i X5.